Port Saint Louis - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Nancy & Marc - WaarBenJij.nu Port Saint Louis - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Nancy & Marc - WaarBenJij.nu

Port Saint Louis

Blijf op de hoogte en volg Nancy & Marc

02 Juli 2013 | Frankrijk, Marseille

Ja…. We hebben weer aangelegd aan het vasteland, het zoute water van de boot gespoeld, de zeilen opgeruimd en morgen wordt de mast plat op de boot getakeld en dan kunnen we de Rhône opvaren. Ons avontuur op de Middellandse zee is voorbij, het rondje is rond, wat een mooie reis hebben we samen gemaakt! We zijn trots en blij dat alles goed is verlopen en we straks weer in Nederland zijn.
In Hyères zijn onze laatste gasten van boord gegaan, maar vanwege de harde wind zijn we nog een paar dagen blijven liggen en hebben het schiereiland Giens en de stad Hyères bekeken. Met de fiets naar de oude stad, een botanische tuin en prachtige wandelpaden met heerlijke baaitjes om in te zwemmen. Eindelijk werd de windrichting goed om naar het westen te gaan, maar we hebben inmiddels ervaren dat de wind wel in ons voordeel kan zijn – maar de golven niet! Tsjonge die verschrikkelijke golven gaan we zeker niet missen, constant worden we afgeremd en we liggen een nachtje voor anker in de deining bij Toulon. Verderop staat de kust tussen Cassis en Marseille bekend om de Calanques, vanaf april 2012 een nationaal natuurpark en daarom mag je er niet voor anker. Omdat er ook weer een stevige mistral wind is voorspeld, kiezen we voor een boei in de haven van Port Miou. Vanaf hier maken we 3 dagen prachtige wandelingen door het natuurgebied via de verschillende calanques, het zijn een soort fjorden door erosie ontstaan en heel grillig gevormd met hoge kalksteenwanden, helder water en kleine strandjes. Het is bijna fijn dat het zo waait en er wolken voor de zon schuiven, in de hitte is het klimmen (en dalen!) hier niet te doen, maar gelukkig is het zeewater wel heel verfrissend. Voordat we echt afscheid nemen van de Med, genieten we in de oude, maar mondaine havenplaats Cassis van een culturele avond met beeld en muziek. Solisten spelen de 4 jaargetijden op een podium in de haven, terwijl de wind nog door de microfoons giert en daarna worden grote dia’s met portretten getoond op de rotswand van het kasteel. Als de mistral is uitgewaaid, varen we via de eilandjes voor Marseille naar Port St Louis du Rhône. De komende weken varen we dus als motorboot door Frankrijk, via Parijs en België onderweg naar Nederland, tot dan, groetjes van Marc & Nancy

• 04 Juli 2013 - 22:07

Bdette:

haha .... twee dagen gewacht met reageren ... en toch de eerste!! Ja, luitjes, wind en golven .... dat gaat soms inderdaad recht tegen elkaar in, weet ik uit ervaring. Maar ook weer heerlijk gewandeld, zie ik wel. Heel veel plezier op de rivier en wellicht tot eind juli :-) Liefs,

Bdette

• 04 Juli 2013 - 22:11

Bdette:

leuk verhaal van die muzikanten. Lijkt me heel bijzonder en wat een geweldige foto's weer!