Porquerolles - Reisverslag uit Porquerolles, Frankrijk van Nancy & Marc - WaarBenJij.nu Porquerolles - Reisverslag uit Porquerolles, Frankrijk van Nancy & Marc - WaarBenJij.nu

Porquerolles

Blijf op de hoogte en volg Nancy & Marc

20 Juni 2013 | Frankrijk, Porquerolles

Na een hele vlotte reis arriveren B’det en Karien 6 juni met een koffer vol Hollands lekkers in Palau, waar de Time Out bijna naast de bushalte aan een boei ligt; de kleine haven is ook vol. Met verse inkopen van de markt varen we weer rondom de mooie Maddalena archipel en lunchen bij Punta Rossa voor een eerste blauwe zwemstop, de overnachting is aan een boei naast een mega jacht (38x8 meter!). Bij de volgende lunchstop in de ondiepe Lavezzibaai vallen de eerste druppels en de ‘overtocht’ naar Corsica verloopt met regen, golven en tegenwind van 6 bft. Maar als de witte kliffen van Bonifacio in zicht zijn klaart het op en we genieten van de stad gebouwd op de overhangende rotsen, wel even slikken als we de haven betalen: €70! Na een nacht met regen en onweer maken we ‘s morgens een mooie wandeling door kruidige, heerlijke geurende paadjes naar de vuurtoren en worden gewezen op een slang door een man die slakken zoekt. Om op tijd in Ajaccio te komen varen we verder zuidwest om Corsica en ankeren in een baai voor het strand. Helaas laten de golven en wind ons niet met rust en besluiten we uiteindelijk om rond 22u toch maar te verkassen naar een meer beschutte baai. Helaas is dat voor deze windrichting ruim 2u varen, maar we vinden in het donker een plek en net als we aan de boei vastliggen begint het weer te regenen. Na een paar uurtjes slaap blijkt om 7u bij tegengestelde windvlagen dat meer dan de helft van de 30! boten in de baai niet goed vast of erg dicht bij elkaar ligt. Wij ankeren opnieuw en wachten de regenbuien af, terwijl we windwaarschuwingen ontvangen voor windkracht 7 in de komende dagen. Gelukkig valt het allemaal mee en terwijl in NL de temperatuur ook stijgt genieten we nog 2 dagen gezellig samen in de baai bij Ajaccio van een heerlijke vakantie; zon, weinig wind en blauw helder water om te ankeren.
Omdat er 12 juni een staking is op de franse luchthavens zitten zowel B’det en Karien op Corsica als Tom en Karin in Nederland, zo’n 5u! langer in het vliegtuig. In Ajaccio halen we onze nieuwe bemanning op van de veerboot uit Marseille en zeilen met weinig wind noordelijk langs de kust van Corsica. Eerst een nacht in een onbewoonde baai geankerd, daarna aan de boei in Girolata; een etappeplaats voor wandelaars van de Mare e Monti tocht. In de warmte wandelen wij ook een deel omhoog voor mooie uitzichten en genieten van de prachtige omgeving, zwemmen in blauw water langs echt rode rotsen. Na weer een budget nacht (maar onbetaalbaar) voor het strand ankeren en kampvuur op het strand onder de sterren, gaan we naar Calvi om boodschappen te doen voor de overtocht. In de warme middagzon lopen we langs de citadel en bekijken het weerbericht op een terrasje, mmhh. Op onze bestemming, de eilanden ten zuiden van Hyeres staat nog 2 dagen heel harde wind. Omdat we inmiddels weten dat daar ook golven bij zitten, blijven we nog een middag wachten en zwemmen, voordat we 17 juni aan de oversteek beginnen. We kunnen zelfs goed zeilen en zien een dolfijn, walvissen! en schildpadden, prachtig mooi. Tot het steeds harder gaat waaien en ja hoor, daar zijn de golven ook; avondeten gaat nog net, maar als om 21u de zon onder is gegaan, gaan we om de beurt plat liggen en wacht houden. Met grote snelheid bereiken we al na 21u al zeilend de eilanden Port Cros en Porquerolles, waar we om 8u ’s ochtends in de eerste ankerbaai verder gaan slapen – zonder golven! Het is fijn om weer terug te zijn op dit mooie, groene eiland, qua vakantiesfeer beetje te vergelijken met Vlieland. Vandaag gaan we lekker fietsen, het is half bewolkt en we genieten samen met Tom en Karin die we op de trein gaan zetten in Hyeres. Voor ons rest dan nog een week of 2 om afscheid te nemen van de Middellandse zee en de boot klaar te maken voor de tocht over de franse kanalen. Tot later, grtjs Marc & Nancy

• 20 Juni 2013 - 22:09

Harmans &Nadya:

Wat een mooie foto's en heerlijke verhalen weer. Erg leuk om alle verhalen te lezen.
    Geniet er nog lekker van, de zomer is hier helaas nog niet echt begonnen.
    Groetjes,
    Harmans & Nadya

• 20 Juni 2013 - 22:12

Carola:

Zit er geweldig uit, Walvissen gaaf hoor heb ik aan de andere kant van de wereld 3 dagen op gewacht en niet gezien. knuffel Carola

• 20 Juni 2013 - 22:22

Bdette:

ha leuk om je eigen belevenissen te lezen, maar jullie hebben de week erna ook weer erg indrukwekkende dingen gedaan en gezien. En die foto's doen het weer goed, hoor! Ik lig hier in mijn tuin te mijmeren over hoe het nu bij jullie op de boot is .... wel een beetje jaloersmakend, hoor :-). Geniet ervan!
    Liefs,
    Bdette

• 21 Juni 2013 - 23:24

Karien:

Nogmaals dank voor een super belevenis. We hadden echt het volle gastvrijheid pakket. En het begrip 'golven' heeft er weer een dimensie bij gekregen ;-) Ik weet niet eens of ik die fauna nog had kunnen verwerken. Geniet het daar!