Griekenland Yassas! - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Nancy & Marc - WaarBenJij.nu Griekenland Yassas! - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Nancy & Marc - WaarBenJij.nu

Griekenland Yassas!

Blijf op de hoogte en volg Nancy & Marc

22 September 2012 | Griekenland, Préveza

We zijn nu zo’n 2 weken in Griekenland, waar eigenlijk geen regeltjes voor varen en aanmeren worden opgelegd. Je kan aan de stadskade gaan liggen en betaalt voor het gebruik van water of stroom, maar verder geniet je van de taverna’s. Wij hebben vooral geankerd en in Corfu stad in een mooie oude haven onder het fort gelegen. De lokale economie op Corfu hebben we gespekt door een scooter te huren en naar hoogtepunten –een klein kloosterkerkje met prachtig uitzicht en dieptepunten –zoals een baai met alleen maar disco muziek, jetski’s en flats eromheen, te rijden. Daar waar Marc een aantal jaar geleden met de band Grandmother B op vakantie tour is geweest hebben we in een strandtent geluncht. Zwemmen kan hier overal in mooi helder water, de stranden zijn meestal van kiezelstenen. Om voor de voorspelde regen en storm veilig te overnachten hebben we in Mourtos/Syvota langszij gelegen aan een kade, die misschien nog wel eens een echte haven wordt. Hier zien we ook een collega-flottielje aanleggen, voor OCC en Tiptop duurt het seizoen tot half oktober! We krijgen veel regen en onweer en een dag héél harde wind maar we liggen gelukkig goed vast. Na 4 dagen lezen, wandelen, zwemmen, opruimen en van de free wifi gebruik maken, breekt de zon weer door en steken we over naar Paxos. Aan de oostkust diverse mooie baaien en aan de westkust witte kliffen met rotsformaties, grotten en een natuurlijke brug. De boot goed vastgemaakt met 2 ankers en 2 lijnen op de kant in Gaios en met de fiets op expeditie; veel klimmen, dwars door olijfboomgaarden en mini-dorpjes waar nog net een flesje koud drinken te koop is. Heerlijk gezwommen en gefietst! Het weer is nog steeds goed, zon, af en toe een wolkje, niet veel wind. Vooral ‘s avonds merk je wel dat het zomerseizoen bijna voorbij is, het koelt wat sneller af, binnen eten en film kijken en ‘s morgens best ‘fris’ voor een ochtendduik bij 15 graden. Maar de herfstberichten uit Nederland lijken toch nog ver weg…. De volgende dag varen we nogmaals langs de ruige westkust en naar het zuidelijk gelegen anti-Paxos, daar zijn volgens de folder de mooiste stranden. Ja, het is echt blauw en helder, maar ook super druk en ja, die overvolle tripboten moeten er echt tussen liggen! ’s Avonds ankeren we in een rustige baai aan de zuidkant van Paxos, Mongonissi, waar we lekker buiten kunnen eten op een terras bij de taverna onder de olijfbomen, met uitzicht op de boot en free wifi. De tzatziki, griekse salade, moussaka en chicken souvlaki smaken dan natuurlijk het best! Na weer een fotogenieke zwemstop op Voutoumi beach steken we in 25 mijl motorzeilen over naar het vaste land, Preveza. Helaas krijgen we onderweg een vreselijke onweersbui; de zeilen op tijd inrollen, stuurautomaat aan, ramen dicht en binnen afwachten tot het overwaait; best spannend. Gelukkig goed aangekomen, ankeren we tegenover de winterstalling van Cleopatra; we maken alvast een afspraak voor het op de kant zetten van de boot op 11 oktober. We zeilen mooi de binnenzee op waar flamingo’s en schildpadden zouden zijn… Deze nacht liggen we rustig voor anker in een baai bij Vonitsa, geen golven en geen vissersboten die langs komen; ’s morgens staat een schaapskudde op het strand te klingelen. Vandaag varen we verder naar Lefkas. Hier zijn we al eerder op vakantie geweest, dus langs bekende plekjes, boodschappen doen bij de Lidl en misschien nog kiten! Het aftellen is begonnen ….

• 22 September 2012 - 11:06

Bdette:

wat een heerlijk verhaal weer .... het gaat nu écht opschieten. Gewoon blijven doorgenieten, hoor!!

• 22 September 2012 - 11:56

Karin En Tom:

Ja zekers wat leuk om weer te lezen.Wat een mooie foto`s ook weer.Jaloers worden we ervan. Griekenland staat al zo lang om ons verlanglijstje. Na de mooie foto`s gaan we er zeker nog eens heen.
    Niet aan denken om naar huis te gaan geniet er nog maar flink van.Maar het goede vooruitzicht is dat volgend jaar er terug gevaren wordt.Dat wordt ook weer mooi.Heel veel groetjes en tot gauw.

• 22 September 2012 - 22:29

Carola:

Wat ziet dat er weer heerlijk uit. Lekker genieten

• 25 September 2012 - 19:17

Harmans & Nadya:

Hieperde piep hoera!

Hallo Marc en Nancy, van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Marc.
    Hopen dat jullie een leuke dag hebben, maar dat lezen wij vast binnenkort wel.

Lieve groet,
    Harmans & Nadya

• 26 September 2012 - 11:54

Geert:

Hallo Nancy en Marc,
    Leuk te lezen dat het nog steeds goed gaat en jullie volop genieten. Prachtige verhalen weer en natuurlijk weer super geschreven. Na onze vakantie in Macedonie hebben we nu Montenegro op het netvlies, wie weet. Eerst onze veranda thuis afmaken en dan aan de vakantie denken. Geniet nog lekker en succesvolle terug reis.

• 28 September 2012 - 15:22

Hannie Uijterlinde:

Hoi Nancy en Marc.

Wat geweldig om dit reisverslag te lezen. Wat hebben jullie een fantastische reis gehad.
    Het is zo leuk om te lezen hoe jullie hiervan genieten. En jullie hebben ook zoveel leuke en spannende dingen gedaan. Zelfs de sprong van de brug naar de Krka watervallen hebben jullie weer in jullie programma bij de flottielje opgenomen.
    Jullie verslag van het bezoek aan Albanie hebben we met heel veel belangstelling gelezen . Wat zouden wij daar graag eens naar toe gaan. Het verslag maakt ons nog nieuwsgieriger. Geniet nog van de tijd die jullie hebben en denk nog maar niet aan terug naar Holland waar het vooral veel regent en de herfst is begonnen.

(jan en) Hannie (meezeilers op de eerste flottielje week.)